کد خبر : 1467
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۹

چالش های مدیریتی از فرهنگ تک روی تا رویکرد کرمانیزه شرکت ملی مس

چالش های مدیریتی از فرهنگ تک روی تا رویکرد کرمانیزه شرکت ملی مس

تبریزسیاست- لیلا حسین زاده: داود بهبودی از معدود روسای سازمان های مدیریت و برنامه ریزی است که از اجرای کلیشه ای و روزمره وظایف و تکالیف ابلاغی مرکز پا را فراتر نهاده و همواره حرف های جدیدی برای گفتن دارد. این اقتصاددان هیچ ابایی از مواجهه با خبرنگاران و انتقادات آنها و در نهایت پاسخگویی


تبریزسیاست- لیلا حسین زاده: داود بهبودی از معدود روسای سازمان های مدیریت و برنامه ریزی است که از اجرای کلیشه ای و روزمره وظایف و تکالیف ابلاغی مرکز پا را فراتر نهاده و همواره حرف های جدیدی برای گفتن دارد. این اقتصاددان هیچ ابایی از مواجهه با خبرنگاران و انتقادات آنها و در نهایت پاسخگویی به سوالات ریز و درشت آنها ندارد و شاید بتوان او را یکی از خبرسازترین چهره های مدیریتی آذربایجان شرقی نامید.

خوش و بش ما با دکتر بهبودی در دفتر تبریزسیاست در تبریز با بحث داغ کرونا آغاز شد. آنجا که وحید زینالی، سرپرست این خبرگزاری در استان، به وضعیت نیروهای خدماتی بیمارستان ها که اکثرا شرکتی بوده و در این شرایط سخت کرونایی حتی از صبحانه و ناهار بیمارستان هم محروم هستند اشاره کرد.

اما رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی معتقد بود اگر بتوان اتفاقات مختلفی را که در بخش های کرونایی بیمارستان ها می افتد به نحوی رسانه ای کرد شاید به مدیریت بهتر شرایط کمک کند.

و مصاحبه با داود بهبودی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی بعد از چند دقیقه درددل دوستانه آغاز شد:

**مدیریت نامتمرکز کرونا

فارس: آقای دکتر لطفا در همین ابتدا بفرمایید برای به حداقل رساندن اثرات بحران کرونا چه اقداماتی در استان انجام می شود؟

مدیریت شرایط کرونایی در قالب بسته های مختلف صورت می گیرد. مثلا در عرصه بهداشت و درمان به شکل متمرکز از طریق وزارت بهداشت عمل می شود و دانشگاه علوم پزشکی به عنوان عامل وزارتخانه و مجری میدانی این عرصه عمل می کند و هر حمایتی که دولت در راستای انجام ماموریت های این وزارتخانه انجام می دهد به شکل ملی توزیع و از طریق دانشگاه علوم پزشکی جذب می شود تا اقدامات خاص خود را انجام دهند.

در عرصه های حمایتی هم تقریبا به شکل متمرکز کاری انجام نمی شود. برای حمایت از اقشار کارگری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارائه تسهیلات بنگاهی، وزارت صمت و برای پوشش اقشار آسیب پذیر نیز  کمیته امداد و بهزیستی کارهایی را انجام می دهند. در واقع برش استانی اقدامات را هر دستگاهی به تناسب وظایف و تکالیفی که دارد انجام می دهد.

**اثربخشی دوره های آموزشی مدیران در هاله ای از ابهام/ مدیریت فقط مدرک آموزشی نیست

فارس: شاهد هستیم دوره های مختلف آموزشی بویژه در سازمان شما برای مدیران برگزار می شود؛ اما همچنان مشکل اصلی آذربایجان شرقی ضعف مدیریت است؛ فکر می کنید علت چیست؟

آموزش ها اصولا زمانی اثربخش است که به دانش عملی تبدیل و این دانش عملی در نظام مدیریت در قالب سازمان های یادگیرنده هر روز انباشته و این دانش انباشته ضمنی به ارتقاء تصمیمات و عملکردها منجر شود. اگر صادقانه بگویم آموزش های ما هرچند ضروری می باشد با اینحال بعضا در حد رفع تکلیف است و در اثربخشی آموزش ها و اینکه کارکنان بخواهند با جان و دل این آموزش ها را یاد گرفته و به کار گیرند تردیدهای جدی وجود دارد.

از طرف دیگر باید ببینیم در انتصاب مدیران آیا شایسته سالاری و شایسته گزینی اتفاق می افتد؟ مدیریت فقط مدرک آموزشی نیست. مهارت‌های تصمیم گیری، برخورد با مسئله و اینکه چه مسیر ارتقائی برای رسیدن به جایگاه مدیریت طی شده هم بسیار مهم هستند. در دنیا یک مسیر ارتقاء استاندارد برای کارکنان و مدیران وجود دارد و هرکسی به راحتی نمی تواند به هر مسوولیتی برسد.

در کنار اینها در کشور ما یک مدیر واجد شرایط هم که به مسوولیتی می رسد از اختیارات مناسب با مسوولیت برخوردار نمی شود و یکی از عوامل اخلال در سیستم اداری ما این است که مسوولیت ها با اختیارات هماهنگ نیست. در مجموع باید بگویم ما در نظامات آموزشی، ارتقا، تناسب اختیارات و مسوولیت ها و در فرآیندها مشکل داریم و سازمان یادگیرنده ای که بتواند همواره دانش ضمنی را انباشته کرده و هر روز بهتر شود وجود ندارد.

**مجمع نمایندگانی سراغ ندارم که ۸۰ درصد نمایندگان حضور داشته باشند!!

فارس: از گذشته شاهد بودیم تک روی در بین مسوولان و نمایندگان آذربایجانی بیداد کرده و وقتی مشکلی پیش می آید همه تقصیر را به گردن همدیگر می اندازند؛ اما اگر کار مثبتی بود همه می خواهند به اسم خود تمام کنند؛ فکر می کنید چرا آذربایجان دچار چنین ضعفی در انجام کارهای تیمی  است؟

این یک عارضه فرهنگی است و ما به لحاظ شخصیتی دچار تک روی هستیم. همه می خواهیم کار را به نام خود تمام کنیم. مقیاس واحدهای تولیدی و صنعتی بخش خصوصی استان هم کوچکتر از میانگین کشوری است. تعداد واحدها زیاد است ولی کوچک هستند به این علت که معمولا افراد کاری را در ابتدا با هم شروع می کنند ولی نمی توانند ادامه دهند.

در عین حال حرکت گروهی نمایندگان ما هم کمتر اتفاق افتاده و در این چند سال بنده یک جلسه مجمع نمایندگان سراغ ندارم که ۸۰ تا ۹۰ درصد نمایندگان حضور داشته باشند!! در حالی که انتظار می رود وقتی جلسه ای تشکیل می دهند همه نمایندگان حضور داشته باشند و به تبادل نظر با مسوولان دولتی و همدیگر بپردازند.

در جلسات اداری، مدیران طبق وظیفه باید حضور داشته باشند؛ شاید اگر وظیفه نبود این عارضه در جلسات دولتی هم خودنمایی می کرد.

از طرف دیگر ما یک فرهنگ قاعده مند داریم و در نمایندگان و مدیران این قاعده مندی و اجرای قوانین و مقررات و حتی نگاه ملی پررنگ تر است. معمولا مسوولان و نمایندگان ما منافع ملی را به منافع استانی ترجیح داده اند. این مسئله در افق بلند مدت به نفع جامعه است به شرطی که همه به این امر پایبند باشند که اصلا اینگونه نیست.

نظام تصمیم گیری ما در حوزه های مختلف تابع چانه زنی و فشار است و وقتی این چانه زنی و فشار از سوی استانی اتفاق نمی افتد منجر به کاهش سهم استان در تعداد پروژه ها، میزان پیشرفت آنها و سایر مسائل می شود.

 

اثرات کج سلیقگی ها طرح مقبرالشعرا دامنگیر مدیریت استان شده و قابل سامان دادن نیست

فارس: همواره مدیران در صحبت های خود دم از پیوست فرهنگی پروژه ها می زنند اما در عمل هیچ پیوست فرهنگی اتفاق نمی افتد؛ لطفا بفرمائید چند درصد از طرح ها و پروژه های ما واقعا دارای پیوست فرهنگی است؟

اجرای اصولی همه طرح ها و پروژه ها منوط به در نظر گرفتن ابعاد مختلف فنی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و بعد فرهنگی است. در دنیا رسانه به عنوان بازوی فرهنگی جزو محورهای نظام مدیریت جهانی محسوب می شود و در هر موضوعی انعطاف و سیالیت لازم وجود دارد که رسانه ها به سرعت می توانند ورود یابند. آمادگی ایجاد موج و سوار شدن بر موج هم وجود دارد. حتی در حوادث غیرمترقبه، نظامی که رسانه های قدرتمندی دارد شرایط میدانی را می تواند به نفع خود تغییر دهد.

اینکه در نظام اداری ما مدام تاکید می شود طرح ها پیوست فرهنگی داشته باشند حاکی از ضرورت این مهم است. اما اینکه اینکار به نحو احسن صورت می گیرد یا نه و با اختیارات مجریان طرح ها چقدر تطابق دارد محل بحث است. به عنوان مثال ما نابسامانی مجموعه مقبرالشعرا را داریم که تا بحال هزینه های زیادی برای توسعه این پروژه صرف شده و با همین هزینه های صرف شده می توانستیم چندین حافظیه درست کنیم که این اتفاق نیفتاده است.

برای مشاهیری مثل عطار و فردوسی توسی، المان هایی تعبیه و طرح هایی هم برای اینها اجرا شده که محل رجوع گردشگران است ولی در مقبرالشعرا از آنجایی که طرح جامع از ابتدا نبوده و هر کسی به سلیقه خود کاری کرده، اثرات این کج سلیقگی ها دامنگیر مدیریت استان شده و قابل سامان دادن نیست. وقتی نظام اداری پروژه را به شکل بودجه ای اداره می کند با وجود اینهمه انحراف عملیات و تمام شدن بودجه لحاظ شده طبیعی است که ادامه کار و اتمام ماجرا ممکن نخواهد شد. در خیلی از پروژه ها و طرح های ما چنین عارضه هایی وجود دارد.

تهیه پیوست فرهنگی مهم است اما پایبندی به چارچوب اولیه هم خیلی مهم است. یعنی اگر بخواهیم طرحی را اصلاح کنیم همه باید روی این اصلاح اجماع داشته باشند.

**رویکردهای کرمانیزه شرکت ملی مس!!

فارس: اجازه بدهید به مباحث اقتصادی هم ورودی داشته باشیم. از جمله ظرفیت های اقتصادی استان آذربایجان شرقی وجود منابع معدنی متعدد در این استان است. لطفا یک توضیح کلی در ارتباط با وضعیت منابع معدنی موجود استان ارائه دهید.

استان آذربایجان شرقی ذخایر معدنی بالایی دارد و ذخایر طلای ما بیش از سایر استان ها است. مولیبدن موجود در معادن استان عیار بالایی دارد و تقریبا منحصر بفرد است. ذخایر نفیلین خاص، بسیار حجیم و منحصر بفرد است و سایر ظرفیت های معدنی استان در عرصه مصالح ساختمانی و سنگ های تزئینی و کانی های فلزی و غیرفلزی بسیار مطلوب است، اما بهره برداری را دیر شروع کرده و در این عرصه عقب هستیم.

فارس: موضوع استقلال شرکت مس آذربایجان و ادامه طرح های توسعه ای مس سونگون به کجا رسید؟

در خصوص بحث مس باید بگویم شرکت ملی مس در مجموعه سونگون سرمایه گذاری کرده و اگر رویکرد اینها در گردش مالی، خدمات دهی و غیره کمی کرمانیزه(!) به نظر می رسد چالشی مدیریتی است.

اگر این چالش وجود نداشت و یک شرکت از یک استان و یا کشور دیگر در مجموعه مس سونگون ما سرمایه گذاری می کرد مراحل سرمایه گذاری شامل تولید کنستانتره، تغلیظ، ذوب و فرآوری بود که می توانست توسط همان شرکت یا یک شرکت دیگر انجام شود که در حال حاضر هم انجام می شود.

ما در جهت استقلال شرکت مس آذربایجان هم تلاش کرده ایم. البته این کار در مقطعی که شرکت مس دولتی بود از لحاظ حقوقی سهل بود. حالا که شرکت ملی مس به بورس رفته و سهام دار خصوصی دارد از لحاظ حقوقی کار راحتی نیست که بخشی از دارایی های یک شرکت را جدا کنیم؛ باید حق و حقوق سهامداران حقیقی و حقوقی در نظر گرفته شود.

نمایندگان در دوره های مختلف مجلس هم تلاش هایی برای استقلال مس داشتند. مدیریت عالی استان هم به عنوان مدیر اجرایی می تواند در این عرصه منشا اثر و تعیین کننده مسیر باشد. در دوران وزارت دکتر رحمانی به بخش معدن توجه زیادی صورت گرفت و حساسیت ها و محدودیت هایی که از طرف مرکز وجود داشت با توجه خاص ایشان اصلاح شد و تلاش های ایشان بویژه در ارتباط با مس سونگون قابل تقدیر است. در حال حاضر هم باید با ارتباطات موثر و ابزارهای موجود همان مسیر را ادامه دهیم و در مجموع صنایع معدنی در استان ما باید تقویت شود.

**مجموع ذخیره معدنی قطعی استان ۸.۵ میلیارد تن/  ۶۰ درصد از ذخایر معدنی استان مربوط به نفیلین است

فارس: در مورد آخرین وضعیت معدن نفیلین سینیت سراب صحبت کنید.

تفاهم نامه ای در ارتباط با طرح نفیلین سینیت سراب با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به امضا رسیده که این قرارگاه مقیاس کوچکی از طرح را اجرا کند و به بهره برداری برساند. در آینده هم چه قرارگاه خاتم الانبیا (ص) بخواهد ادامه دهد چه سرمایه گذار بزرگ خارجی بخواهد با فناوری های روز دنیا ورود یابد، حجم کار بسیار وسیع خواهد بود.

در حال حاضر مجموع ذخیره معدنی قطعی استان ۸.۵ میلیارد تن و از این رقم بیش از ۵ میلیارد تن مربوط به نفیلین است؛ یعنی حدود ۶۰ درصد از ذخایر معدنی آذربایجان شرقی نفیلین است. مطالعات نشان می دهد سرمایه گذاری در معدن نفیلین سینیت سراب دارای توجیه اقتصادی و فنی است. اگرچه مسائلی مثل تحریم و انتقال تکنولوژی هنوز جزو محدودیت ها به شمار می رود.

 

تصویب اعتبار ۶۴۰ میلیارد تومانی برای پروژه های دریاچه ارومیه

فارس: میزان اعتبار مصوب احیای دریاچه ارومیه و مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز؟

اعتبارات تصفیه خانه فاضلاب تبریز وابسته به اعتبارات دریاچه ارومیه و از محل ماده ۱۰ حوادث غیرمترقبه است.

در طی سال هایی که به پروژه های دریاچه ارومیه بودجه اختصاص یافت این طور نبوده که به طور مشخص مبلغ یک پروژه از قبل تعیین شده باشد؛ بلکه هر سال با توجه به ردیف های متمرکزی که برای حوادث در نظر گرفته می شود، دبیرخانه ستاد دریاچه، پیشنهادات خود را تنظیم و پس از تصویب تامین اعتبار می گردد.

هفته گذشته در خصوص پروژه های دریاچه ارومیه بالغ بر ۶۴۰ میلیارد تومان اعتبار تصویب شد که به پروژه های تصفیه خانه های تبریز و ارومیه و سایر پروژه ها تعلق گرفته است.

امیدواریم با ابلاغ مصوبات ستاد دریاچه و پیگیری دستگاه های اجرایی ذیربط این پروژه ها به بهره برداری برسد.

انتهای پیام/۶۰۰۲۶

 




Source link

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.